ホー娘。 in 旭川 ~Homus in Asahikawa, Hokkaido ~ - HANASAKI Kaya | 花崎 草
 

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– Video work credit –

Workshop & Performance: Homus _ ホー娘。

Locations: Asahikawa, Hokkaido _ 旭川・北海道

Photo: Kyon Takeyama _ 竹山キョん 

Film, Edit & Direct: Ukyo Hayashi _ 林 優響 

 

 

  • パフォーマンス画像

 

 

Photo: Kyon Takeyama – 竹山 キョん

Workshop space: Machinaka Bunkagoya – まちなか文化小屋 ( http://www.bunkagoya.jp/ )

Location: Shopping street ( Asahikawa / Hokkaido ) – 買物公園商店街 / 旭川

Date: Dec.11, 2020

 

 

  • パフォーマンス画像

 

 

Photo: Ukyo Hayashi – 林 優響

Location: Kaguraoka Park ( Asahikawa/ Japan )  – 神楽丘公園 / 旭川

Date: Dec.12, 2020

 

 

  • パフォーマンス画像

 

Photo: Hironao Hayashi – ハヤシヒロナオ

Location: Shopping Park and Sanwa Ryokudo area ( Asahikawa/ Japan )  – 買物公園商店街、三和•緑道商店街エリア / 旭川

Date: Dec.12, 2020

 

 

  • パフォーマンス画像
    Photo: Kazumasa Onishi

 

Photo: Kazumasa Onishi, Utanosuke Izumiya – 大西 一正、泉屋 歌之介

Location: VKTR

Date: Dec.12, 2020

 

 

 

Hanasaki has participated in the Artist In Residency Asahikawa on Dec. 2020.
She organizes and participates in the self-proclaimed street idol group called Homus, since 2007.
Homus organized the workshops and street performances with the participants in Asahikawa.
These are the archive video and photos from its activities.

 

 Homus 】

Homus is the self-proclaimed street idol group that creates wearable items out of the trash and unwanted items and wears them out to the public spaces.
They have been active since 2007, and have participated in many workshops, projects, and exhibitions.

 

【 Homus × Asahikawa ~ Between the city and nature ~ 】

Homus has been hanging out in public spaces such as parks and streets in Tokyo since 2007.
They took seriously to play in public spaces.
However, they feel uneasiness by becoming more and more difficult to play freely in public spaces for many reasons.
(Why is it so “difficult” to play in public spaces nowadays…?)

 

There is a vast amount of space in Asahikawa, Hokkaido, so it is difficult to see the public spaces as an object to be “reclaimed”.
But the situation is similar to that in Tokyo, where it is becoming difficult to play in such spaces (even more so in the covid pandemic disaster).

 

So, Homus decided to take a small group of people for the workshop and hang out on the streets of Asahikawa City.
The locations included the Shopping street, Kaguragaoka Park, and the rooftop of the VKTR residence…

 

The shopping park street was created in 1972 by Kozo Igarashi, the mayor of Asahikawa at the time, based on the concept of a “human liberation zone”.
At that time, the street was used as a roadway, but now it is occupied by playground equipment and other facilities, transforming the city into a place where people can interact with each other.
These changes, such as the creation of a place where people can play not just for consumption activities, resonates with Homus’s basic idea.

 

The land of Hokkaido, once called Ainu Moshiri, where humans, animals, and nature coexisted… nature is also a public space.
By not separating the street from nature, but to see them as a continuation of each other, and to see things that cannot be seen only through our daily activities, perhaps we can see something.
We went out into the public spaces of Asahikawa with the sense that we “see” and are “seen” by the city and nature, and beings.

 

 

 

2020年12月、アーティスト・イン・レジデンスあさひかわに参加しました。
花崎は、2007年から自称路上アイドルグループ「ホー娘。」を結成し、活動しています。
アーティスト・イン・レジデンスあさひかわで「ホー娘。」の活動をおこなってきました。

 

 

 ホー娘。(ホームス / Homus)】

ホー娘。は、ゴミや不用品から身につけられるアイテムをつくり、それを纏って街で遊ぶ参加型の自称アイドルグループ。
2007年に活動を開始し、各地でワークショップや展覧会などにも多数参加している。

 

【 ホー娘。 × 旭川 ~ 街と自然とその狭間で ~ 】

「ホー娘。」は、主に東京都内の公園や路上といった公共空間で遊ぶことを大切に活動してきました。
しかし、年々公共空間で気ままに遊ぶことが難しくなってきていることに危機感を覚えています。
(それにしても、なぜ公共空間で遊ぶことが「難しい」のだろう…?)

 

北海道・旭川には広大なスペースがあり、公園や路上を遊ぶ場所として「取り戻す」対象としては捉えにくいですが、
そうした空間で遊ぶことが難しくなっている状況は東京と似ており、コロナ禍においてはなおさらの状況です。

そこで、今回ホー娘。は(コロナ対策として)少人数で数回に分けて、旭川市内の路上に繰り出すことにしました。
場所は、買物公園商店街や神楽丘公園、レジデンス先のVKTRの屋上など…

 

買物公園は、当時の旭川市長であった五十嵐広三によって「人間解放のゾーン」というコンセプトのもと、1972年につくられたそうです。
当時は、車道として活用されていた通りを遊具などをもって占拠し、街を人が交流できる場所へとつくりかえました。
消費活動だけを目的とする場だけではなく、人が遊ぶことを考慮された場づくりなどの一連の変化にホー娘。は共鳴します。

 

そして、かつてはアイヌモシリと呼ばれ、人間・動物・自然が共存していた北海道の大地…自然もまた公共空間と言えるでしょう。
路上と自然を切り離さず地続きに捉えること、また、日常的な行動からだけでは見えてこないものも、もしかしたら見えてくるものがあるのではないかー
私たちが「まなざす」と同時に、街や自然からも「まなざされる」という感覚で、旭川の公共空間へと繰り出しました。

  • Group Work

    Homus / ホー娘。
  • Media

    Workshop, Street / Public Performance, Archive Video
  • Artist in Residence

    Artist In Residence Asahikawa / アーティストインレジデンスあさひかわ
  • Year

    Dec, 2020
  • Project URL

    https://air-k.com/kaya-hanasaki/